Facebook

CPM

CPM

Cost Per Mille

Cost Per Mille bedre kendt som CPM er en betegnelse for den pris, det koster en annoncør at få 1.000 annoncevisninger. Det er et begreb man bruger indenfor online marketing. i denne artikel kommer vi omkring emnet CPM og går i dybden med begrebet CPM, og hvad det måtte indeholde.

Indholdsfortegnelse

Hvad er CPM?

Cost Per Mille også kaldet CPM er et marketing term, der betegner prisen af 1.000 annoncevisninger. Du kan opsætte mange forskellige annoncer som du efterfølgende kan måle din CPA på. Det kan være videoannoncer, tekstannoncer og billedannoncer på annonce platforme som f.eks. Linkedin, Facebook Annoncering, Google Annoncering og YouTube. Den gennemsnitlige CPM pris på Facebook ligger på 73 kr og på Google ligger den på 252 kr. Prisen afhænger selvfølgelig af, hvilken industri man annoncerer indenfor. 

Fun fact: M’et i CPA står for ‘’mille’’, der på dansk betyder tusinde

Begrebet CPM bliver som oftest brugt til, at konkludere om ens branding kampagner har været succesfulde. Grunden til det er, at man gerne vil nå ud til så mange som muligt og derfor er CPM en god indikator på, hvor ens pris ligger henne i forhold til det antal, der har set ens annonce og det budget man har brugt. 

Hvordan laver man udregningen for CPM?

CPM er prisen for pr. tusinde visninger og beregnes sådan:

CPM = Det beløb der er brugt på annoncekampagne / antal eksponeringer * 1000

Så det vil sige hvis du f.eks. har brugt 1500 kr. på annoncering og har fået 6500 eksponeringer:

Så ser regnestykket således ud: CPM = 1500 / 6500 * 1000 = 230 kr. pr. tusinde visning.

Så vil det sige at din CPM pris er 230 kr. 

CPM vs CPC/CPA

Der findes også andre afregningsformer som CPC (Cost Per Click) og CPA (Cost Per Acquisition). Som skrevet er CPM mest brugt i annoncer, der skal øge kendskabsgraden ved et brand, da man gerne vil ud til så mange som muligt, fordi man netop gerne vil øge kendskabsgraden. Bagsiden af dette er, at du ikke med sikkerhed ved om der kommer nogle kliks igennem dine CPM annoncer.

Hvis man på den anden side f.eks. bruger CPC (Cost Per Click) kontra CPM, ved du, ved denne afregningsmodel, at man kun betaler for de clicks man får. Herefter kan man så bestemme om man er tilfreds med den click pris man får kontra det budget man har lagt, og de clicks man får ud af det. Det samme gør sig gældende for CPA (Cost Per Acquisition).

Så en klar anbefaling herfra er at bruge CPM som din primære KPI på kampagner, hvor det handler om at øge kendskabsgraden til et brand, og hvor direkte konverteringer og omsætning er dit primære mål. 

Få mere viden om facebook

Undersøg dit udgangspunkt Før du kan lægge en konkret strategi for dine Sociale Medier, skal du først undersøge dit udgangspunkt. Her er der flere forskellige ting, som du skal have styr på, før at du kan starte med dine SoMe strategi. Denne liste bygger på at du allerede har nogle af de SoMe konti du

Hvad kan jeg bruge ROAS til og hvor høj skal skal den være? Der findes ingen branchestandarder for, hvad en god ROAS er eller skal være. Det afhænger af faktorer som markedssituationen, om der er høj eller lav konkurrence, om det et nemt eller kompliceret køb, en billig eller dyr vare, og om det er

Hvad er PPC? PPC er en forkortelse og står for Pay Per Click og betyder i ordets forstand ‘’betaling per klik’’. Begrebet betyder at annoncøren betaler hver gang en person klikker på deres Google annoncer og derfor kommer navnet PPC (Pay Per Click). Det er en effektiv måde at købe sig til visninger på ens

Hvad er en konkurrentanalyse? En konkurrentanalyse er en systematisk gennemgang af dine nuværende og potentielle konkurrenter. Formålet er at forstå, hvem du er oppe imod på markedet, hvordan de positionerer sig, hvilke produkter eller ydelser de tilbyder, og hvordan deres strategi adskiller sig fra din. Det handler om at identificere både direkte og indirekte konkurrenter

Forretningsmøde omkring en digital strategi

Hvad er en digital strategi? En digital strategi er en plan for, hvordan en virksomhed kan bruge digitale værktøjer, teknologier og kanaler til at nå sine overordnede forretningsmål. Det kan omfatte alt fra at øge brandets synlighed online til at forbedre kundeoplevelsen eller øge salget gennem e-handel. Hvordan adskiller en digital strategi sig fra en

Data flow digital

  Introduktion til server-side tracking Server-side tracking, også kendt som server-side tagging, er en metode til at indsamle og behandle data om brugerinteraktioner på en hjemmeside. Den største forskel fra den traditionelle client-side tracking er, at dataindsamling og -behandling foregår på serveren, ejerens kontrol, snarere end i brugerens browser.   Hvordan server-side tracking fungerer Traditionelt

AI til marketing og virksomheder

Forståelse af ChatGPT ChatGPT, en avanceret kunstig intelligens udviklet af OpenAI, er et gennembrud inden for naturligsprogsforståelse og -generering. Dens evne til at forstå og generere menneskeligt sprog gør den til en uvurderlig ressource i mange aspekter af forretningsdrift, især inden for marketing og kundeservice. Fordele ved at integrere ChatGPT i forretningsstrategier inkluderer: Forbedret kundeservice:

Hvad er ChatGPT

Hvad er ChatGPT? ChatGPT står som en frontløber inden for kunstig intelligens, og repræsenterer en ny æra i kommunikationsteknologi. Denne avancerede chatbot er udviklet af OpenAI og baseret på GPT (Generative Pretrained Transformer) modeller, som er et stort skridt fremad i feltet for naturlig sprogforståelse og generering. Historisk set har chatbots været begrænsede af deres

Push og pull strategi visualiseret

Hvad er en push strategi? En push strategi er en marketing- og distributionsstrategi, der fokuserer på at “skubbe” et produkt ud på markedet ved at aktivt fremme det over for forhandlere og forbrugere. Målet er at øge synligheden og tilgængeligheden af produktet og på den måde stimulere salget. Push-strategien er typisk baseret på en direkte